نقش صداقت در اعتماد سازی

گاهی اوقات دیده می شود که با وجود ظاهرسازی های زیاد اما باز هم بعضی افراد به دل نمی نشینند یا حرف های زیبایی می شنویم اما در عمل چیز دیگری می بینیم! این موارد به دلیل عدم صداقت پیش می آیند.

صداقت به زبان ساده یعنی هماهنگی فکر، حرف و عمل فرد.

در تعالیم باستانی ایران ما نیز بر این امر توصیه شده که پندار نیک، گفتار نیک و کرادر نیک داشته باشیم. همچنین در آثار سهروردی و نگرش او به صداقت در سیاست ورزی می بینیم که شهر آرمانی خود را در پیوستگی مستمر صداقت و سیاست در سطح فردی، سیاسی و اجتماعی بنا می کند. سهروردی آغازگر تبلور سیاست ورزی اخلاقی مبتنی بر صداقت است و می گوید صداقت همان سیاست است.

لطفا به خود پاسخ دهید، آیا صداقت درسیاست های مجموعه شما جایگاهی دارد؟

دو نوع از صداقت که بسیار مهم هستند، صداقت با خود و صداقت با دیگران است. عدم صداقت با خود بسیار فاجعه آمیز است. خیلی افراد را می بینیم که تکلیفشان با خودشان هم معلوم نیست. برای روشن تر شدن موضوع مثالی می زنم که خودم چند سال پیش با آن مواجه شدم. مدتی با موسسه ای همکاری می کردم که بر خلاف شعار و رسالتی که بر آن تاکید می شد و مدام ادعای انسانگرا بودن و فعالیت های ان جی او ایی می کردند اما در عمل مسایل مالی و در آمدزایی بسیار پر رنگ بود. با توجه به شرایط موجود، همه متوجه این امر هستند که در آمدزایی تاثیر بالایی بر ادامه حیات مجموعه ها دارد، پس چرا با خود صادق نباشیم و خواسته و نیاز خود را در پشت موضوعات دیگر پنهان کنیم!

شفاف سازی بیرونی و صداقت درونی است. به این معنا که صداقت یک رفتار ریشه ای در ماست شاید ما بتوانیم در افکار خود صادق نباشیم و حرف های به ظاهر صادقانه بزنیم اما امکان ندارد که بتوانیم نقش بازی کنیم و در طولانی مدت صداقت خود را حفظ کنیم.

صداقت می بایست در زندگی مشترک، خانواده و اجتماع و … جریان داشته باشد. اگر در هر بخش از زندگی صداقت رنگ ببازد، مشکلات از همان نقطه شروع به رشد می کنند.

با همکاران و شهروندان و تمام افرادی که در اطراف ما هستند صادق باشیم تا تاثیرات مثبت آن را مشاهده کنیم.

سلامت روان

در تبلیغات

تاثیرات مثبت صداقت در مجموعه ها:

مهمترین اثر آن در اعتمادسازی است. وقتی چندین بار کارمندان و مدیران از یکدیگر اعکال صادقانه ببینند ناخودآگاه اعتماد شکل می گیرد و همان طور که میدانیم اعتمادساز از ستونهای مهم بنای مجموعه ما است.

تاثیر دیگری که صداقت دارد، جایگاه سازی است. درست است که موسسین و مدیران ارشد، جایگاه ظاهری و مشخصی دارند اما بهتر است که با داشتن صداقت این جایگاه را در قلب پرسنل خود پیدا کنیم و هر گونه مقاومتی دا در آنها بشکنیم و مدیریت راحتری را تجربه کنیم.

صداقت باعث همدلی و همفکری شده و می تواند از تفکرات مختلفی که در مجموعه وجود دارد، سینرژی در جهت پیشبرد اهداف مجموعه ایجاد کند.

درک متقابل زمانی پیش می آید که واقعیت هایی را که وجود دارد بدانیم و اگر صداقت وجود نداشته باشد، واقعیتی عنوان نمی شود که بتوان آن را درک و همکاری کرد.

حذف خود بخودی افراد غیر صادق از مجموعه

مضرات عدم صداقت:

رشد سیاست های پنهان کاری

محیط غیر سالم

حاشیه سازی

توسل به زور و اجبار

نکته: هر چند صداقت ناگهانی دور از ذهن است زیرا مغز این طور باور کرده که این یک راه محافظت است اما اگر میزان صداقت در مجموعه شما پایین است، انقلابی برخورد نکنید. زیرا افراد ظرفیت پذیرش آن را نداشته و باعث بهم ریختگی می شود.

راهکارها:

به یاد داشته باشیم چون صداقت یک رفتار ریشه ایی است ایجاد آن یک مسیر تدریجی است.

مدیران می توانند عادت های کوچکی در خود ایجاد کنند که در طولانی مدت تاثیرات شگفت انگیزی دارند. (لطفا به مقاله ریز عادت ها مراجعه شود).

گاها مدیرانی برای ثبات بیشتر مجموعه خود سود بالا را در راس امور قرار میدهند. اما همان طور که خود خوب می دانید چه سودی بالاتر از داشتن نیروی انسانی سالم و همراه!

نقلی که از امیرکبیر بارها شنیده ایم را به کار ببندیم. به امیر کبیر گفتند کشور را چطور درست کردی؟ گفت: خودم دزدی نکردم و اجازه ندادم زیر دستم دزدی کند. زیر دستم هم همین کار را کرد و …

ما هم می توانیم صداقت بیشتری داشته باشیم تا این رفتار سازنده در تمام مجموعه ما جاری شود.

در مورد پرسنل ایجاد بستری برای حرف های صادقانه یک ضرورت است. عموما رفتارهای نادرست و ایجاد ترسهایی مثل از دست دادن شغل یا تغییر جایگاه، میزان صداقت را پایین آورده و آنها را مجبور به پناه بردن به دروغ و پنهان کاری می کند. تشویقها و تنبیه ها تاثیر زیادی در رفتار افرادی با عزت نفس پایین دارند. مراقب پاداشها و ترفیع ها باشیم که اثر مخربی بر جا نگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *