شعار بدهید تا به هدف بزنید!

در دنیای پر شتاب و متنوع امروزی شعارهای تبلیغاتی مانند کاتالیزور عمل می کنند و در انتقال مطلب بسیار موفق هستند. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید به شما توصیه می شود که برای مجموعه خود یک شعار تبلیغاتی در نظر بگیرید.

شعار تبلیغاتی یک عبارت کوتاه، هدفمند و پر محتواست که تصویر ذهنی مثبتی ایجاد می کند و در خدمت محصول یا برندینگ یک مجموعه قرار دارد.

مهمترین ویژگی های شعار تبلیغاتی:

هدفنمد بودن آن است که باید در راستای نتیجه مورد نظر انتخاب شود. کوتاه و مختصر باشد به دلیل اینکه افراد تمایل زیادی به صرف وقت برای مجموعه شما ندارند پس باید در کمترین زمان بیشترین اطلاعات را در اختیار آن ها بگذارید. همینطور کوتاه بودن در ماندگاری شعار در ذهن بسیار موثر است. زیرا حافظه کوتاه مدت ما بسیار محدود است و اطلاعات را حدود پانزده ثانیه در خود نگه میدارد. اگر مغز احساس کند که اطلاعات مهمی است یا به نوعی جلب توجه کند، زیاد تکرار شود که نشان از اهمیت موضوع داشته باشد و یا حافظه حسی ما را درگیر کند، آن اطلاعات را به حافظه بلند مدت می فرستد.

بنابراین برای انتخاب شعار تبلیغاتی خود در نظر داشته باشید که هدفمند، تاثیرگذار، خلاقانه، جذاب و ماندگار در ذهن باشد.

شعارها می توانند:

بصورت کلمات مجزا مثل آستون مارتین: «قدرت، زیبایی و روح» و امرسان: «زیبا، جادار، مطمئن»

تک کلمه مثل تری ام: «نوآوری»

جمله مثل همراه اول «هیچ کس تنها نیست»

یا عبارت مثل شعار نیکون: «در قلب تصویر» باشند.

شعارهای تبلیغاتی را می توان به دو دسته تگ لاین و اسلوگان تقسیم کرد:

تگ لاین (Tagline)

شعاری تجاری و اصلی که نشان دهنده ماموریت یک برند است و نام تجاری را تقویت می کند و تاثیر طولانی مدت و عمیقی بر مخاطب دارد یعنی به منظور آگاهی مردم و شهرت نام تجاری ایجاد می شود در واقع تگ لاین هویت برند است و باید در انتخاب آن دقت زیادی کرد زیرا ثابت است و همراه با لوگو، معرف یک مجموعه هستند و تاثیر بسزایی در به خاطر سپاری و برندینگ یک مجموعه دارند. هر شرکت فقط یک تگ لاین دارد. کمتر دیده شده که شعار اصلی یا همان تگ لاین تغییر پیدا کند. جای تگ لاین در تبلیغات، زیر لوگو است و بین سه تا پنج کلمه دارد. اشاره آن به مهمترین ویژگی نام تجاری است. اکثر عباراتی که ماندگاری بالایی در ذهن ما دارند همان تگ لاین ها هستند. مثل «فقط انجامش بده!» که مربوط به برند نایکی می باشد. یا شعار شرکت پاکسان، «به سلامت خانواده می اندیشد».

اسلوگان (Slogan)

شعاری تبلیغاتی در خدمت محصول یا خدمات است که تاکید بر ویژگی های محصول و خدمات دارد و هدف آن تبلیغ و فروش است و تا زمانی که تمرکز بر روی محصول است کارایی دارند. پس اسلوگان ها اهداف کوتاه مدتی را دنبال می کنند و موقتی هستند و برای هر محصول یا کمپین خاص مورد استفاده قرار می گیرند که ممکن است در طول زمان دستخوش تغییراتی شوند یا به طور کل کارایی خود را از دست بدهند. اما در زمان استفاده بسیار اثرگذار هستند و بازدهی بالایی دارند. شرکت ها می توانند چندین اسلوگان داشته باشند. اسلوگان عموما یک عبارت توصیفی است، که می تواند هفت تا نه کلمه نیز داشته باشد. به عنوان مثال شرکت دینا برای محصول چی توز موتوری یک شعار تبلیغاتی با عنوان «یک گاز خوشمزه» را در نظر گرفت اما شعار اصلی شرکت دینا «باز آفرینی خاطرات خوشمزه» است.

پس تا اینجا متوجه شدیم که مهمترین تفاوت اسلوگان و تگ لاین در هدف آنها (تگ لاین تاکید بر کل و برندینگ و اسلوگان تاکید بر جزء و فروش) و مدت زمان اعتبار و ماندگاری آنهاست.

انواع جملات شعارهای تبلیغاتی:

با توجه به هدفی که مجموعه شما دنبال می کند، می توانید از انواع جملاتی که در ادامه خواهد آمد برای تگ لاین و اسلوگان مجموعه خود استفاده کنید. هر کدام از جملات می توانند تاثیر متفاوتی بر مخاطب شما داشته باشند.

توصیفی: عباراتی هستند که توضیحی بسیار عمیق و مختصر به ما می دهند. مثل شعار دیزنی لند «شادترین نقطه ی روی زمین»

امری: جملات امری به شما دستور می دهند. مانند شعار پر قدرت نایک «فقط انجامش بده!» و یا سونی «باورش کن»

احساسی: با هدف قرار دادن نیازهای پنجگانه بشر تاثیر خود را بیش از پیش می کنند. لورال با شعار «چون تو ارزشش را داری» حس اهمیت داشتن و قدرت را در مخاطب برمی انگیزد. همینطور چی توز با شعار «طعم خوش لحظه‌ها» نیاز به تفریح را در ما ایجاد می کند.

پرسشی: با این چقدر راحت هستید؟ سوالی در ذهن ما ایجاد می کند که جواب آن احتمالا محصول مورد نظر است.

خبری: پورشه با «جایگزینی نیست» خبر از پیدا شدن مقصود ما می دهد!

متقاعد کننده سعی دارد که این حس را در مخاطب ایجاد کنند که با مصرف محصول مورد نظر، مشکلی از آن ها مرتفع می شود. یا اعتماد سازی می کند. مثل شعار لیوایز: «کیفیت هرگز از مد نمی افتد».

شعارها گاهی متضاد هستند. فولکس واگن: «کوچک فکر کنید» و آی مکس: «بزرگ فکر کن»

گاهی هم مغرورانه ریبوک: «من همانی هستم که هستم».

هم آوایی با نام برند رامک «دوست بزرگ و کوچک».

اسم در شعار بانک تجارت: «بانک تجارت، بانک فردا».

از ایهام هم استفاده می شود.بانک سرمایه: «بانک خوب سرمایه است».

با توجه به توضیحاتی که داده شد برای مجموعه خود یک شعار متناسب و ماندگار خلق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *