نکات گرافیکی در صفحه بندی کتاب

حتما کتاب هایی خوانده اید که جدای از محتوا، برای شما بسیار خسته کننده بوده و انگار صفحات پیش نمیرود. یا کتابی را بدون این که نیازی به خرید آن داشته باشید، توجه شما را جلب کرده باشد و آن را خریده باشید. دلیل اصلی آن صفحه آرایی و جلد کتاب است.

پس اگر کتابی می نویسم لازم است تا اطلاعات اولیه ای درباره صفحه آرایی و چاپ آن داشته باشیم تا بتوانیم کتاب خود را با بهترین کیفیت به بازار عرضه کنیم.

در ادامه متن کتاب، جلد کتاب و نکاتی که در چاپ به ما کمک می کند را بررسی خواهیم کرد.

متن کتاب:

متن از کلماتی تشکیل شده که ارتباط آن ها از نظر بصری برای روان خوانی بسیار مهم است. به عنوان مثال متنی که کلمات و سطرها بیش از حد به هم نزدیک هستند، خواندن را مشکل می کند. نکاتی که در متن لازم است رعایت شود به شرح زیر است:

نوع فونت: بعضی فونت ها مناسب تیترها هستند که ضخیم بوده و نسبت سیاهی آنها سفیدی زیاد است و فونهایی سنگین هستند. برای متن باید از فونتهایی استفاده کرد که پیچیدگی ندارند و خواندن آن ها راحت است.

اندازه فونت: فونت های ریز خوانایی را پایین آورده و چشم خواننده را خسته می کند و فونت های درشت تعداد کلمات در یک سطر را کم کرده و از زیبایی صفحه می کاهد.

فاصله سطرها: خیلی وقت ها برای اینکه کاغذ کمتری استفاده شود، فاصله سطرها را از حد استاندارد کمتر می کنند که این باعث درهم دیده شدن سطرها شده و چشم هنگام خواندن خطوط را گم کند. و باعث زیاد دیده شدن رنگ سیاه در صفحه می شود.

حاشیه کتاب یعنی همان سفیدی دور متن هم از اهمیت بسزایی برخوردار است. دو دلیل برای حاشیه گذاری وجود دارد. اول اینکه هنگام خواندن و تمام شدن سطر چشم از کتاب بیرون نرود و راحتتر به سطر بعد برود و دوم این که جایی برای دست گرفتن کتاب باشد و دست روی کلمات قرار نگیرد.

جلد کتاب:

جلد از دو آیتم تشکیل میشود. کلمات و پس زمینه که می تواند تصویر یا یک صفحه رنگی باشد. کلمات و تصاویر قدرت زیادی دارند و باید متناسب با محتوای کتاب انتخاب شوند. دلیل بسیاری از انتخاب های از پیش تعیین نشده، همین گیرایی جلد است. اینکه چرا شما از بین تعداد زیادی کتاب، یکی را بر میدارید و ورق میزنید، تاثیری است که جلد کتاب روی شما گذاشته است.

خیلی مواقع تصاویر یا کلماتی ساده، علامت سوالی در ذهن ما ایجاد می کنند که باعث تفکر روی موضوع می شوند. اگر خودتان جلدی طراحی می کنید یا آن را برای شما طراحی می کنند، این موضوع را مد نظر داشته باشید و کتاب خود را در بین صدها کتاب تصور کنید. آیا جذابیت لازم را برای برداشتن دارد؟

رنگ می تواند در متمایز کردن جلد موثر باشد. برخی رنگها زودتر دیده می شوند و بعضی رنگها چشم بیننده را روی خور نگه می دارند. در هر حال رنگی انتخاب کنید که هم در شان محتوای کتاب شما باشد و هم جلب توجه لازم را بکند.

چاپ کتاب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *