انتخاب رنگ سازمانی

ایرانسل، کوکاکولا، هلال احمر، پپسی، مکدونالد.

وقتی کلمات بالا را می خواندید چه چیزی در ذهن شما نقش بست؟ یا کلمات چه چیزی را در ذهن شما تداعی کرد؟ رنگ قرمز؟ فرمی خاص؟ یا …

رنگ ها در زندگی ما تاثیر بالایی دارند. دنیایی بدون رنگ را تصور کنید؛ همه چیز سفید، سیاه، خاکستری! بسیار خسته کننده است.

این تاثیر رنگ را ما در شرکت خود هم داریم. برای جذب مخاطب، ماندگاری در ذهن، یکپارچگی و نظم بیشتر، گرافیک محیطی و … نیاز به رنگ مشخص و متناسبی داریم که به آن رنگ سازمانی می گویند.

رنگ سازمانی، رنگ یا رنگهایی هستند که ما برای لوگو، ست اداری، سایت یا فرم بندی ها از آن استفاده می کنیم. اما برای انتخاب این رنگ نیاز به اطلاعات رنگ شناسی داریم تا بتوانیم متناسب با اهداف و فعالیت شرکت و تاثیرگذاری بر مخاطب، انتخاب درستی داشته باشیم.

روانشناسی رنگ ها:

رنگ سفید: القا کننده پاکیزگی و صلح است. رنگی سرد با صدای بسیار بلند که در رنگهای سازمانی با رنگ دیگری استفاده می شود.

رنگ مشکی: رنگ مشکی تجلی‌گر قدرت، تسلط و اشرافی گری است. سردی زیادی دارد. که در همجواری با رنگهای دیگر معانی خاصی پیدا می کند. به عنوان مثال سیاه در کنار رنگ طلایی لوکس بودن را به مخاطب القا می کند. در بسیاری از بسته بندیهای ادوکلن، ساعت های گرانبها، مبلمان ها و موارد بسیاری که ابهت و ارزشمندی مدنظر است، استفاده می شود.

نکته: تنالیته های خاکستری که از ترکیب سفید و مشکی دریت شده باشند در رنگهای سازمانی استواده نمیشوند چون حس کهنگی، رکود و بی انرژی بودن را القا می کنند.

رنگ نقره ای: تداعی کننده تعادل و نواوری است که تکنولوژی زیاد استفاده می شود.

رنگ آبی: رنگ آرامش و گستردگی است. رنگی سرد که در ترکیب با رنگهای دیگر، مورد استفاده بیشتری دارد (مثلا رنگ سورمه ای).

رنگ قرمز: القا کننده هیجان، اشتیاق، انرژی و رنگی گرم است. برای مجموعه هایی که محصولات خوراکی تولید می کنند مناسب است.

رنگ زرد: رنگ رویش، انرژی نهفته در دانه، رنگ هشدار و امید است.

نکته: اگر رنگ زرد ترام پایینی (کمرنگ) داشته باشد تاثیرات گفته شده را از دست می دهد و در کارهای چاپی، مخصوصا زمانیکه بصورت سیاه و سفید استفاده شود، خوانایی و دید کمی دارد.

رنگ نارنجی: ترکیبی از قرمز و زرد است و رنگی گرم می باشد و بیشتر در صنایع غذایی مورد استفاده است.

رنگ سبز: القا کننده سلامتی، زندگی، پویایی، طبیعت و آرامش خردمندانه است. شرکت هایی که محصولات مرتبط با طبیعت دارند یا در جاهایی که نیاز به آرامش همراه با هوشیاری باشد از این رنگ استفاده می شود. مثلا در اتاق های جراحی یا دستگاه هایی که کار کردن با آن ها نیاز به تمرکز دارد، استفاده می شود.

رنگ بنفش: القا کننده تجملات، سلطنت و معمولا زنانه است. بنفش از ترکیب دو رنگ قرمز و آبی است که اگر زنگ قرمز در این ترکیب بیشتر باشد حس اعتماد و اطمینان را تداعی می کند اما اگر رنگ آبی بیشتر شود نشان از مرموز بودن و پیچیدگی را دارد.

با توجه به موارد گفته شده، شما می توانید با توجه به نوع فعالیت، خدماتی که ارایه می کنید و مخاطب خاص خود، رنگ سازمانی متناسب را انتخاب کنید.

می توانید در کنار رنگ اصلی، رنگ دوم و احتمالا رنگ سوم هم داشته باشید. که توصیه می شود به همان دو رنگ بسنده کنید.

نکته بسیار مهم: در انتخاب رنگ دوم دقت داشته باشید و در صورت لزوم مشاوره بگیرید چون برخی از رنگها در کنار هم مفهومی خاص را تداعی می کنند. مثلا رنگ زرد و مشکی بیشتر برای محصولات کشنده مثل حشره کش ها استفاده می شوند. یا رنگهایی در کنار فرمها نشان از ممنوعیت دارند.

رنگها تاثیر زیادی بر مخاطب و نهایتا در فروش دارند پس در انتخاب آن ها دقت کافی و نگاهی وسیع تر داشته باشید. زیرا رنگ انتخابی شما در بخشهای مختلف و محیط شرکتتان همراه شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *