بحران بی انگیزگی

شما مدیر محترم چرا وقت ارزشمند خود را صرف خواندن این مقاله میکنید؟!

بله شما هدفمند هستید و با کسب این اطلاعات میخواهید عملکرد شرکت خود را بالاتر ببرید. این موضوع به نوعی در تمام انسانها از جمله افراد سازمان شما نیز وجود دارد. اگر متوجه شدید که پرسنل شما خوب کار نمیکنند، بی حوصله هستن یا در بخشهای مختلف حالت کسالت باری وجود دارد به احتمال خلیی زیاد در مجموعه شما شکاف انگیزشی وجود دارد.

برخی از دلایل بی انگیزگی

نداشتن دلیل کافی برای انجام کار مورد نظر میتواند از مهمترین دلایل بی انگیزگی باشد. به زبان ساده تر انسان از خود میپرسد «چرا باید این کار را انجام دهد؟» اگر دلیل موجهی برای عمل خود نداشته باشد از انجام آن سر باز میزند.

بی خبری از هدف انجام کار. یعنی مقصد برای افراد ناشناخته یا مبهم باشد. در این صورت هیچ چشم اندازی برای طی کردن مسیر ندارد در نتیجه انگیزه ادامه کار بسیار پایین می آید.

از دلایل دیگر میتوان به پیچیدگی و بزرگی کار اشاره کرد. این مساله میتواند حس عدم توانایی انجام کار را بوجود آورد و مغز احساس نا امنی کند و جسارت لازم برای اقدام را از بین ببرد.

اضطراب، عدم امنیت و مشغله فکری دشمنان انگیزه هستند. استرس بخش «پری فونتال کورتکس» مغز را مختل میکند و اگر این بخش کارکرد خوبی نداشته باشد افراد دچار بیحالی، حواسپرتی، بی انگیزگی، توجه به افکار منفی و تکراری، هیجانات بیش از حد و بی نظمی میشوند.

چگونه میتوانیم انگیزه افراد را بالا ببریم؟

ذینفع بودن! بله. هری.ای.اووراستریت در کتاب معروف تاثیر بر رفتار بشر، میگوید: عمل ما اساسا از میل و خواسته ما نشات میگیرد… پس در ابتدا باید در افراد انگیزه خواستن ایجاد کنیم. و خواستن معمولا منفعت شخصی را در بر دارد. اگر با خود صادق باشیم همه ما به منافع خود فکر می کنیم.

حس مفید بودن میتواند بسیار کمک کننده باشد. اگر فرد حس بیهودگی داشته باشد دلیلی برای عمل کردن ندارد.

داشتن جایگاه در هدف. احساس مهم بودن یکی از مهمترین تفاوتهای بارز بین انسان و حیوان است. نیازی که به ندرت برآورده میشود و فروید آن را «میل به بزرگ بودن» و دیویی آن را «میل به مهم بودن» مینامد.

کاهش استرس و بالا بردن امنیت. مدیتیشن میتواند بخش PFC مغز را فعال کند و به کارکرد اجرایی مغز کمک کند.

ساده سازی و تقسیم کار به اجزای کوچکتر. مثلا در فازهای مختلف کار انجام شود.

تمجید و تحسین کردن صادقانه. ویلیام جیمز میگوید «عمیق ترین اصلی که در ذات بشر است این است که از ته دل میخواهد از او تعرف و تمجید شود».

احساس تعلق بوجود آوریم.

خواسته های خود را با افراد مجموعه یکی کنیم. تمایلات شرکت شما برای آنها چه اهمیتی دارد؟ آنها نگران مشکلات و مسایل خود هستند. (به مقاله … مراجعه شود)

و یک راهکار تشخیصی ساده؛ از خود بپرسیم چرا باید این کار را انجام دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *