آیا لوگوی شما حرفه ای است؟

هر روز صدها لوگو می بینیم که پیامی برای ما دارند و اما چند درصد آنها نظر ما را جلب می کنند؟ چند تا از آن ها برای ما اهمیت دارند؟

صدها نفر هم لوگوی شما را می بینند. چه نظراتی برای آن وجود دارد؟

برای این که بتوانیم بخشی از این نظرات را پیش بینی کنیم یا اصلاحی در آن ها ایجاد کنیم لازم است نکاتی را بدانیم. در ادامه مواردی که به ما کمک می کند تا لوگوی خود را ارزیابی کنیم را مرور خواهیم کرد.

لوگوها می توانند بصورت های زیر باشند:

آرم در واقع لوگویی است که به صورت تصویری نمادین طراحی شده است. مثل لوگوی شرکت های بنز، اپل، سایپا و …

لوگوهایی که بصورت نوشتاری هستند و به آن ها لوگو تایپ می گویند مثل لوگوی شرکت های سامسونگ، کاله و …

لوگو هایی که بصورت نوشته اختصاری هستند و به آن ها مونو تایپ گفته می شود مکدونالد

گاهی هم لوگوهایی با ترکیب مواردی که در بالا گفته شد، طراحی می شوند مثل لوگوی بیمه ایران، پوما و …

با این توضیحات دیگر می دانید برای طراحی لوگوی شرکت شما از کدامیک از این موارد استفاده شده است. حالا وقت آن است که بررسی کنید و ببینید که چقدر مواردی که در ادامه گفته می شود در لوگوی شما رعایت شده و چقدر به استانداردهای یک لوگوی خوب نزدیک است.

استاندارهای یک لوگوی حرفه ای:

1- به یاد ماندنی. خیلی وقت ها لوگوهایی را که بارها دیده ایم را به یاد نمی آوریم یا جزئیات آن را به خاطر نداریم مثلا اگر بخواهیم آن را در ذهن ترسیم کنیم شاید فقط یک تصویر کلی و مبهم از آن داشته باشیم. مثلا لوگوی پیکان را با لوگوی بنز را تصور کنید کمتر کسی که بتواند آرم پیکان را بکشد اما اکثریت افراد لوگوی بنز را هم به راحتی به یاد می آورند و هم ترسیم می کنند. پس سادگی یکی از مشخصه های مهم در لوگو است که سبب ماندگاری در ذهن بیشتر می شود.لوگوی شرکت خود را در نظر بگیرید و ببینید اگر قسمتهایی هر چند کوچک از ان حذف شود در مفهوم کلی آن تاثیری دارد؟ چطور می توانید آن را ساده تر و به یاد ماندنی تر کنید؟

2- متناسب با عملکرد. لوگو باید تا جایی که می تواند نشان دهنده عملکرد شرکت باشد. به عنوان مثال شرکتی که محصولات آرایشی تولید می کند، لوگوی آن هم باید نشان دهنده لطافت، سلامت و المانهایی که یک محصول بهداشتی-آرایشی را نشان میدهد را داشته باشد.

3- خاص بودن. لوگهایی وجود دارند که با الهام از لوگوهای دیگر طراحی شده اند یا از تلفیق چند لوگوی دیگر! این موضوع باعث می شود لوگو تکراری به نظر بیاید در نتیجه ایجاد ابهام می کند.

4- تناسب بین فضاهای مثبت و منفی. رعایت این تناسب قابلیت قابلیت کوچک و بزرگ شدن را به لوگو می دهد. یک زمان می خواهید لوگوی خود را روی یک خودکار تبلیغاتی چاپ کنید و زمانی دیگر روی بیلبورد! جزئیات در زمان کوچک شده از بین میروند حتی خطوط نوشتاری که نازک هستند خوانایی خود را از دست میدهند. آیا لوگوی شما قابلیت این را دارد که با حفظ کیفیت روی خودکار چاپ شود؟

5- قابلیت سیاه و سفید شدن.معمولا لوگوهایی که بصورت رنگی بخصوص چند رنگ هستند زمانی که بصورت سیاه و سفید چاپ می شوند بخشی از پیام خود را از دست می دهند. چون خود رنگ نشان دهنده پیامی خاص هست (برای اطلاعات بیشتر به مقاله انتخاب رنگ مراجعه شود). ممکن است چاپ روی سطوح مختلفی صورت بگیرد مثلا آرم هایی که پایین تلویزیون زده می شوند یا روی صفحات برنجی که تابلوی شرکت هست.

6- حداقل رنگ. اگر از لوگوی رنگی استفاده می کنید بهتر است حداقل تک رنگ باشد. چون رنگهایی که تن های یکسان دارند بصورت خاکستری های یکنواخت و گاها یک تمپلات خاکستری دیده می شوند.

7- همه فهم بودن. هر چقدر افراد بیشتری با دیدن لوگوی شما هدف و عملکرد شرکت شما را درک کنند، لوگوی شما موفق تر عمل کرده است.

8- تک فونت باشد. اگر از فونت استفاده می کنید، ترجیحا یک فونت باشد چون فونت های متفاوت هم از سادگی و ماندگاری در ذهن مخاطب کم می کند و هم چشم نوازی آن را کم می کند.

9- پیامی داشته باشد. لوگو حدالامکان باید حاوی پیام شرکت باشد که هر کس با دیدن آن پیام پنهانی را که در آن نهفته است را دریافت کند.

10- ایستایی. یکی از مشخصه های مهم در لوگوهاست. تصور کنید لوگویی را در یک سربرگ که به صورت یک مثلث که در راس خود ایستاده ملاحظه می کنید. اینگونه لوگوها عدم ثبات را نشان می دهند.

11- فارسی و لاتین. احتمالا در زمانی شما نیاز به همکاری با شرکت های بین المللی خواهید داشت پس بهتر است لوگوی لاتین شرکت خود را هم داشته باشید.

12- جوابگوی توسعه شرکت شما باشد. لوگو معمولا در ابتدای تاسیس شرکت طراحی می شود و ممکن است بصورت جامع و تداعی کننده اهداف بلند مدت و سبد محصولات بزرگ تر شرکت نباشند.

13- زیبایی بصری و انتقال حس خوب

نکته: بسیاری از شرکت ها مثل اپل، بنز، کوکاکولا و …در طول زمان تغییراتی در جهت بهبود نشان های تجاری خود داده اند. شما هم می توانید اگر نیاز می بینید برای اصلاح لوگو خود اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *